صفحه ٩

مقدمه
عاشورا نه يك حادثه كه يك فرهنگ است؛ فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب كه نقش حياتى را در استحكام ريشه ها، رويش شاخه ها و رشد بار و برهاى آن ايفا كرده است. عاشورا هيچ گاه در محدوده زمان و جغرافياى خاصى محصور نمانده است، بلكه همواره الهام بخش تشيّع در راستاى حركت ها، جنبش ها و قيام هاى راستين شيعه ـ بل بسيارى از نهضت هاى ديگر ـ در برابر كانون هاى ظلم و كفر و نفاق بوده است. روحانيت شيعه همواره براى حراست از كيان فرهنگ عاشورا، نه فقط آن را در طول اعصار متمادى بازگو كرده است، بلكه حتى به بازسازى آن و پاسدارى از ارزش هاى ناشى از آن پرداخته است. بازسازى مضامين و مفاهيم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانى به فراخور حال آن زمان، تأثير بسيار شگرف و سازنده اى در راه پيشبرد اهداف مقدسى همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، بر جاى نهاده است. تاريخ شيعه گواه صادق و روشنى از اين بازسازى ها است.
اين بار نيز آذرخشى ديگر از آسمان كربلا درخشيد كه نور آن مشعل فروزان راه حق طلبان و حقيقت جويان، و ابهت و صلاى آن، در هم كوبنده الحاد و نفاق است.
مجموعه اى كه پيش رو داريد بيان رساى آذرخش مقدسى است كه از كوكب درّى آسمان ولايت و از خامه انديشه مصباح هدايت، بارقه اميد را برجان عاشورائيان نويد بخشيد و صاعقه اى شديد را دامنگير اهل كفر و نفاق گردانيد و هنگامه اى نو آفريد.
مجموعه حاضر بيانات حكمت آميز و عبرت آموز استاد بزرگوار حضرت آيت الله علامه مصباح يزدى ـ دام ظله ـ مى‌باشد كه در ماه محرم 1421 ايراد گرديد. گفتار استاد مصباح در عين برخوردارى از صلابت و متانت، بى پيرايگى خاص خود را دارد، و از بركات وجود شخصيت گرانقدرى نشأت مى‌يابد كه زبانش بيان قرآنى، دلش مالامال از عشق الهى، و جانش لبريز از محبت و ارادت به حضرت ختمى مرتبت(صلى الله عليه وآله) و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) است.