صفحه ١٣

 مقدمه 

                        باسمه تعالى 

1- سلسله مباحث «تمدن زايى شيعه»، حاصل پاسخ به سؤالاتى است كه حدود سه سال متمادى و طى نُه جلسه توسط عده اى از طلاب و دانشجويانى كه مايل بودند در رابطه با موضوع تمدن اسلامى تحقيق كنند خدمت استاد طاهرزاده مطرح شده و پس از پياده شدن جواب ها از نوار و تكميل و تصحيح مطالب توسط استاد خدمت عزيزان ارائه مى شود.
2- مباحثى كه در پيش رو داريد بر مبناى اين قاعده با شما سخن مى گويد كه: با تغيير ساختار زندگى، تفكرى متناسب با آن ساختار ظاهر مى شود، همچنان كه متقابلًا تفكرى اصيل، ساختار مناسب خود را پايه ريزى مى نمايد. به سخن ديگر آرى؛ ما نيز معتقديم «انسان ها شهرها را مى سازند و شهرها انسان ها را» و لذا بايد در ساختار تمدنى كه حاصل آن، انسان هاى هماهنگِ آن تمدن است، حساسيت نشان داد و وقتى متوجه شديم شهرهاى غربى، انسان هاى غربى تربيت مى كنند و از نسبت ميان صورت و سيرت غافل نمانديم، نسبت به تمدنى كه موجب غفلت عالَم دينى فرزندان آينده جهان اسلام خواهد شد، حساسيت نشان مى دهيم.
3- انقلاب اسلامى به دليل رويكرد خاصش به «عالم غيب و غيب عالم» با مبانى نظرى تمدن غرب كه صرفاً نظر به ماده و ماديات دارد، در تعارض است، ولى متأسفانه بعضاً اين تعارض را صرفاً در ابتذالات اخلاقى نظير مشروبات الكلى و سكس و امثال آن مى دانند و لذا غرب را در «جبهه مدنيت» پذيرفته اند و در نتيجه به شدت از توانايى آرمان هاى انقلاب اسلامى